Vznik nároku na pomůcku

Konkrétní pomůcku Vám předepíše lékař. Lékařů s konkrétní specializací a oprávněním předepisovat je více.

Způsob podání žádosti

Poukaz dostanete přímo u lékaře, proto nemusíte dopředu nic vyplňovat.

U výše uvedených lékařů si zažádáte o poukaz na vybranou pomůcku. S výběrem vhodné pomůcky Vám pomůže lékař nebo zástupce dodavatele pomůcky na trh. U některých pomůcek (např. polohovací lůžko, matrace proti proleženinám, mechanický a elektrický vozík, pojízdný zvedák) je navíc nutné schválení revizním lékařem zdravotní pojišťovny. V tomto případě Váš lékař nevystaví poukaz hned, ale vystaví žádanku o schválení, kterou je nutné dodat na adresu Vaší pojišťovny osobně, poštou nebo v současné době také elektronicky přes webovou aplikaci VZP Point. Revizní lékař žádost posoudí
a schválí, zamítne nebo navrhne jinou funkčně shodnou pomůcku.

V každém případě proces končí vystavením poukazu Vaším předepisujícím lékařem. Poukaz si vyzvednete u něj nebo u Vaší zdravotní pojišťovny, může Vám přijít poštou. Někdy poukaz obdrží rovnou výdejna pomůcek, která Vás bude kontaktovat. Konkrétní postup záleží na Vaší zdravotní pojišťovně. Např. u polohovací lůžka rovnou volají s domluvou na čase dovozu.

Často žádanou pomůckou je právě výše zmiňované elektrické polohovací lůžko. Je třeba pamatovat na skutečnost, že matrace proti proleženinám není součástí lůžka a je nutné o ni zažádat zvlášť. Obě pomůcky podléhají schválení revizním lékařem. Poukaz má pak platnost 90 dnů. Většinou je s dodavatelem pomůcky pojišťovnou domluvena doprava k Vám domů. Dovoz však není hrazen s veřejného zdravotního pojištění a tyto náklady budete muset uhradit. Součástí předání je zaučení v manipulaci s lůžkem a sepsání Smlouvy o výpůjčce. Lůžko může být poskytnuto max. jednou za 10 let a je pomůckou, které mohou cirkulovat. Tzn., že je stále ve vlastnictví pojišťovny a nemocnému je pouze zapůjčeno. Je tedy běžnou praxí, že jsou zapůjčovaná repasovaná (tedy již v minulosti vypůjčená) lůžka. Pozáruční opravy hradí pojišťovna ve výši 90% (nové lůžko) a 95% (repasované lůžko).

O některé pomůcky (např. právě výše zmiňované polohovací lůžko) je možné zažádat až v okamžiku, kdy je Váš blízký propuštěn do domácího ošetřování. Celý schvalovací proces trvá nějaký čas. V situaci, kdy je potřeba pomůcky akutní, o ni můžete zažádat u některé z organizací provozujících půjčovnu pomůcek. Zde jsou všechny pomůcky za úplatu a v žádném případě je nelze hradit za pomoci zdravotní pojišťovny. Pomohou Vám však překlenout časové období, než je žádost na pojišťovnu vyřízena.